torsdag, juli 08, 2010

Midsommar i Sylarna

Knappt hade jag kommit hem från Kebnekaise förrän det var dags att bege sig norrut igen. Denna gång utgick jag från Östersund där min gode vän tillika träningskamrat Nicklas bor. Det hade utlovats solsken i hela landet förutom just i västa jämtland där vi skulle vara.. Nåväl. I huvudet låter det så enkelt med att det gamla talesättet "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Nu hade vi ändå hyfsad tur med vädret och när jag anlände till Östersund så sken solen och det var bara lite svalare än i Stockholm.

Vår resplan såg ut så här:
Torsdag Cykling 16 mil mellan Östersund och Storulvån, Vandring från Storulvån till sylarnas fjällstation. 16 km i riktigt besvärlig terräng.
Fredag (Midsommarafton) Topptur på fjället och på eftermiddagen en kortare löptur i den eländiga terrängen.
Lördag Vandring från Sylarna till Storulvån. Därefter cykling tillbaka till Östersund om vädret tillät.
Söndag Morgonsimning och långpass löpning runt frösön.

Fredagen bjöd som sagt på ett fint väder, till en början iaf. Jag och Nicklas tog med oss det vi behövde för cyklingen vilket i princip enbart var lite extrakläder och några energikakor. Resten av prylarna skickade vi med Nicklas flickvän som körde bil till Storulvån.
Eftersom jag lämnat min egen cykel hemma så fick jag köra på en lånad linjecykel. det var faktiskt en riktigt bra cykel helt i kolfiber och påkostade komponenter dvs växlar (Shimano Ultegra för den insatte). Cyklingen flöt på fint de första 10 milen.
Storslagen natur men det var i princip aldrig flackt vilket bjöd på en ganska hård cykling. Detta ledde till att stundtals var jag starkare uppför med min linjecykel jämfört med Nicklas som körde en tempocykel. På raksträckorna kunde jag dock lägga mig på hans rulle och trycka på i 45km/h. Underbart.

Efter vi lämnat Åre kom regnet. Det var ett sånt där riktigt sommarregn där vattnet bara öste ner. Vi blev båda riktigt blöta och fick dessutom sänka hastigheten något. Vi kämpade oss vidare den sista biten där den sista milen upp mot storulvån var i princip uppför hela tiden. Det var väldigt kämpigt.

På plats i Storulvån packade vi in cyklarna i bilen, bytte om, tog på oss packningen och började sedan vandringen mot Sylarnas fjällstation. Vi var något möra i benen efter cyklingen och det kombinerat med tung packning och branta backar gjorde att vandringen var ganska tuff. Det var lite kul med tanke på att sträckan bara var 16km och den tog oss 4 timmar att vandra. Halvvägs mötte vi en tjej som heter Märta och en mycket suspekt telemarkskille som var bland det hurtigaste jag sett. Han småsprang i princip hela tiden med sina skidor på ryggen.
I samma veva som vi träffade de så blev också vädret mycket bättre. Svenska fjällen i midnattssol är en väldigt fascinerande upplevelse. Solen skiner precis som på dagen, det är varmt och där vi gick så var utsikten något unikt. Flera gånger var vi tvungna att stanna upp och bara njuta av det vackra landskapet. Vi kom fram till fjällstationen halv tolv på natten och lagade kvällsmat och tog därefter in på vårt rum. Knappt hade vi kommit till ro förrän Märta knackar på våran dörr och undrade om hon fick sova hos oss. Anledningen var att hon tyckte att det luktade för mycket svett i telemarkskillens rum. Eftersom vi hade en bädd över så var det inga problem och helt plötsligt så var vi fyra personer i vårt rum. Utmattad efter slitsam dag somnade jag riktigt gott den natten.

Vi vaknade upp på midsommarafton av att regnet öste ner. Det dåliga vädret hade hunnit ikapp oss. Vi gick upp och åt frukost och begav oss sedan ut på dagens topptur. Vi gick i några timmar mot en topp som vi tagit sikte på. Problemet var bara att vädret blev sämre och sämre. Vi gjorde ett tappert försök att bestiga berget men precis som på kebnekaise veckan kändes det meningslöst när dimman var så tjock att man bara såg några meter framför oss. Istället begav vi oss tillbaka till fjällstationen. Denna gång tog vi en genväg och vadade över en älv. Älven var både djupare och mer strömt än vad vi först trodde och vi hade fullt upp med att hålla oss på benen. Jag gjorde ett tappert försök att filma medans jag gick över, med resultatet att jag nästan tappade kameran. Inte bra. Blöta och kalla kom vi in i fjällstugan. Jag och Niklas tog en kopp kaffe och värmde oss lite för att sedan ge oss ut på en liten löptur. Att springa i snö och blötmark i fjällen är lite krångligare än att springa ett varv runt kungsholmen på cykelbanor. Det var ett ständigt balanserande och hoppande mellan stora och små stenar. Då och då råkade jag trampa rätt ner i ett vattenhål så skorna blev dyngsura. Å andra sidan så var just det ett problem just första gången. Därefter var det bara att strunta i det. Mitt val av löpskor var däremot ingen höjdare. Jag hade på mig mina tävlingsskor, ett par ds racer. De är inte direkt byggda för den här påfrestiningen och efter en mils löpning var de ganska sargade.

Kvällen avslutades med bastubad och en fantastisk midsommarbuffé som personalen på fjällstationen anordnade. Det var verkligen en salig blandning av människor. De flesta hade dock en sak gemensamt de älskade naturen och att röra på sig. När man är omgiven av fjällmarathonfolk och bergsklättrare är det inte svårt att hitta samtalsämnen.

Lördagen blev väldigt lugn. Vi promenerade tidigt sträckan från sylarnas fjällstation till Storulvån i 5 graders värme och spöregn. Det var fokus rakt fram hela biten. Vi insåg att att cykla hem sista biten vore dumdristigt i det här vädret då vi redan var så nedkylda så vi tog slöfockslösningen och tog bilen hem istället. På vägen passade vi även på att besöka Åre chockladfabrik. Den kan varmt rekomenderas. Välsmakande choklad som tog slut på tok för snabbt.

Söndagen blev en vanlig träningsdag för oss. Vi simmade en timme på morgonen och gav oss därefter ut på ett 3 milspass löpning runt frösön. Vädret var åter väldigt fint och löpturen bjöd på en underbar natur.

Jag är glad att jag valde att fira min midsommar på ett lite mera annorlunda sätt.
Det är de speciella tillfällerna man kommer ihåg.

Nu blir det träningsfokus för mig i några veckor. Den 1 augusti ska jag köra triathlon-SM i kalmar. Därefter ska jag varva ner för säsongen och ge mig ut på nya resor och äventyr igen.